zondag 2 mei 2010

2 dagen New York

Deel 1
Na 2 volle dagen New York waarbij we er 's morgen al zeer vroeg waren en 's avonds weer laat terug gingen. Heb ik nu weer tijd om m'n weblog bij te werken. Maar laten we bij vrijdagmorgen beginnen. We waren die dag ervoor aangekomen en zo'n eerste nacht slaap ik altijd slecht. Om 2 uur was ik al wakker, aangezien dit toch wel erg vroeg was, ben ik blijven liggen tot 5 uur. Maar toen moest ik er echt uit hoor, dus na lekker gedouched te hebben kwam André er ook maar uit. We konden dus al heerlijk vroeg op pad. Rond half 7 zaten we dan ook al in het shuttlebusje om ons naar het vliegveld te brengen. Hier vandaan konden we dan de trein pakken naar New York. Rond half 8 kwamen we aan op New York Penn Station en dan sta je buiten en krijg je toch wel een apart gevoel. Wat ons het eerste opviel waren al die gele taxi's die hier rondrijden. Tijdens één van onze ritjes met de bus kregen we dan ook te horen dat er 13.000 gele taxi's rondrijden in New York. Zo eerst maar eens op zoek waar we kunnen ontbijten om dan daarna onze uitdraai van de hop on hop off bus om te wisselen voor tickets. Rond half 9 zaten we dan ook al in de bus om onze eerste rondrit te gaan doen. Hierbij gingen we als eerste naar Times Square om daarna door te rijden naar Battery Park. Hier konden we met een gratis ferry mee naar Staten Island. Onderweg zie je dan het vrijheidsbeeld en de schitterende skyline van New York. Eenmaal weer terug konden we verder met de bus. Onze volgende stop zou zijn Top of the Rock bij Rockefeller Center. Hier gingen we met een lift naar de 76e verdieping. Met een roltrap kon je nog verder omhoog. Zo hadden we vanaf de 70e verdieping een schitterend uitzicht over New York. Echt het is een geweldig uitzicht wat je dan krijgt te zien. Na hier een tijd rondgekeken te hebben hebben we de bus maar weer opgezocht. Er was tenslotte nog meer te zien. Dus gauw weer de bus opgezocht om naar Central Park te rijden. Inmiddels was de wind gaan liggen en was het echt schitterend weer. Dus heerlijk een wandeling maken door Central Park. Nou is dit park ontzettend groot, dus besloten we om niet verder dan het gedenkteken van John Lennon te lopen. Dit is een grote cirkel waarbij in het midden het woord Imagine staat. Hierna lekker op ons gemak terug gelopen naar waar de bus zou stoppen. De bedoeling was om een volgende rondrit te gaan doen. Je kan nl. verschillende rondritten maken t.w. Downtown-, Uptown-, Brooklyn loop en de lichtjestour. We besloten om de Uptown tour te gaan doen. Na 's avonds gegeten te hebben besloten we om ook maar gelijk de lichtjestour re doen. Het was een zeer vermoeiende dag maar zeer geslaagd.'s Avonds om 11 uur waren we weer terug in het hotel waarbij ons kaarsje al heel snel uitging.

Deel 2
Afgelopen nacht iets beter geslapen, maar toch weer vroeg wakker. Dus weer vroeg eruit. Zo waren we dus weer rond half 7 al op stap. Weer met het shuttlebusje en de trein naar New York. Na ook vanochtend weer ontbeten te hebben. Wilde we al vroeg de bus pakken. De bedoeling was om dit keer onze eerste stop bij Ground Zero te doen. We waren als eersten bij de bus en onze reisgids vroeg waar we vandaan kwamen. We vertelden haar dan ook dat we uit Holland kwamen. Na ons kwam er een gezin aan boord en die bleken ook uit Holland te komen. Dus werd hun verteld dat wij boven zaten en dat ze maar eens kennis moesten maken. Wij vertellen dus dat we uit Vlaardingen komen, wat blijkt dat de man werkt voor een bedrijf uit Vlaardingen nl. Exide. Nu heeft mijn vader vroeger bij Chloride gewerkt en dat is de voorloper van Exide. Hij bleek nl. mijn vader ook nog te kennen. Zit hij daarna te vertellen dat ze dit reisje New York doen omdat ze 25 jaar getrouwd zijn. Nou toen begonnen we heel hard te lachen, wij waren vorige maand ook 25 jaar getrouwd. Iedereen die daarna de bus instapte werd eerst gevraagd waar ze vandaan kwamen. Nou het bleken bijna allemaal Nederlanders te zijn. Onze reisleidster wist niet hoe ze het had. Aan iedereen die het maar wilde horen werd het verhaal verteld dat wij elkaar kenden. Hoe toevallig is het als je helemaal in New York mensen op de bus tegenkomt waarvan de man nog met mijn vader heeft gewerkt.
Als eerste stop namen wij Ground Zero. We wilden daar toch weleens gaan kijken. Het was best indrukwekkend als je bedenkt dat daar in september 2001 het World Trade Center heeft gestaan en het nu één groot bouwterrein is wat met blauwe zeildoeken afgeschermd is. Na hier rond gelopen te hebben, zijn we op ons gemak naar de Brooklyn Bridge gelopen. Inmiddels was het ontzettend warm geworden en had volgens mij iedereen het idee om over de brug heen te lopen. Dus wij keurig achter de mensenmassa aan om ook over deze brug te lopen. Aan het eind van de brug kom je in Brooklyn en hier zijn we omgedraaid om weer terug te lopen. Het uitzicht op de skyline van New York is dan schitterend. Eénmaal weer terug in Manhattan zijn we verder gegaan richting de Pier. Ondertussen was het wel etenstijd geworden en konden we hier gelijk wat eten. Hierna weer op de bus gestapt richting Times Square. Hier éénmaal gekomen was het pas 2 uur, dus wat willen we nog verder zien. Graag wilde ik nog wel het Grand Central Station bekijken, had al gelezen dat dit station geweldig is om te zien . Dus dit wilde we natuurlijk ook weleens bekijken. Nou dit klopte wel hoor, het is echt een geweldig mooi station. Hier vandaan heerlijk rondgelopen over Fifth Avenue, dit is de straat waar je de modehuizen tegenkomt van o.a. Armani, Gucci en Louis Vutton. Hier kwamen we ook de Donald Trump Tower tegen die op bepaalde tijden is opengesteld voor publiek. Dus ook hier maar eens een kijkje nemen. Na een behoorlijke tijd rondgelopen te hebben waarin we inmiddels onze voeten aardig begonnen te voelen. Zijn we maar terug gelopen naar Times Square. Hier vandaan zou de bus vertrekken voor de lichtjestour. Nu hadden wij deze tour die avond daarvoor ook al gedaan, maar toch een keer extra kan geen kwaad. Toen we weer terug waren in het hotel gauw alvast het eerste gedeelte van dit verslag op de computer gezet. Het tweede gedeelte zit ik nu op het vliegveld van Newark alvast te maken, zodat we het vanmiddag gelijk kunnen doorsturen naar het weblog. Nog anderhalf uur en dan vertrekt ons vliegtuig naar Memphis.

1. Hoi Andre en Daphne, wat een heerlijke foto's van New York. Jullie eerste dagen zien er geweldig uit. Dat je zover van huis weer iemand tegenkomt die je ergens kent.... geinig.

Veel plezier in Memphis, wij lezen lekker mee.
    Jullie vakantie is in ieder geval heeeerlijk gestart zeg.

Groetjes van ons !!!

2. Leuk om jullie zo te volgen zeker omdat wij ook bijna gaan.
    Heel veel plezier daar he.
    Zal vanavond ff voor jullie spinnen.
    gr Annemiek

3. Zo, ik heb, na onze eigen vakantie, ook weer tijd om eens weblogs te gaan lezen. Heerlijk over New York te lezen en foto's te zien; blijft toch 'onze' stad na er een tijdje gewoond en gewerkt te hebben ...